niedziela, 10 lipca 2016

Powracam z miodem!

Długo mnie tu nie było, szczerze mówiąc obraziłam się na googła ;/. Już mi przeszło, więc powracam do mojego kącika, tym bardziej, że widzę tu ciągłe zainteresowanie ;)

Zauważyliście, że ostatnio dużo mówi się o ochronie pszczół? Wspomina się o nich w reklamach, w projektach unijnych, w programach telewizyjnych... Życie i mnie rzuciło na taki temat i w pracy miałam do napisania całą serię artykułów o pszczołach, zagrożeniach, miodzie, pasiekach, itp.  Postanowiłam wstawić tu jeden z nich - o miodzie właśnie. Do tej pory nie przepadałam za miodem, jednak postanowiłam codziennie aplikować sobie chociaż łyżeczkę. Czy wiecie, że najzdrowszy dla danej osoby jest miód z promienia 10 km od miejsca zamieszkania? 


Do rzeczy:

Miód znany jest ludzkości od wieków. Już w malowidłach naskalnych w okolicach Walencji w Hiszpanii pojawia się kobieta odbierająca miód. Naukowcy datują pojawienie się miodu  na naszej planecie na 30 mln lat temu, chociaż pszczoły żyły na Ziemi już 40 mln lat temu.

W produkcji miodu najbardziej cenione są pszczoły miodne, które przetwarzają nektar z roślin miododajnych.  Pszczoły potrafią pokonać nawet 10 km, aby zdobyć nektar kwiatowy oraz dostarczyć go do ula. Potem robotnice trawią częściowo nektar, a następnie umieszczają go w plastrach. Tak powstała zawiesina nie jest jeszcze miodem, zawiera ona zbyt dużą ilość wody, to mogłoby spowodować do rozwoju drożdży a w rezultacie do fermentacji. Aby zapobiec fermentacji pszczoły ruszają skrzydełkami, co zapewnia odpowiednią cyrkulację powietrza. Po osuszeniu plastrów robotnice zaklejają otworki woskiem. Po jakimś czasie miód jest gotowy do spożycia.

Miody dzielimy na nektarowe, spadziowe i mieszane. 

Miody nektarowe to inaczej mówiąc miody kwiatowe, zazwyczaj są jasne, bardzo aromatyczne. Miody te powstają z roślin miododajnych. Pszczoły tworzą miód z nektaru różnych odmian roślin. Jednak pszczelarze stosują technikę pozyskiwania miodu z jednej grupy roślin poprzez zbieranie miodu tuż po przekwitnięciu danej rośliny miododajnej. Ostateczna nazwa miodu nektarowego pochodzi od nazwy rośliny, z której miód został wytworzony.

Miody spadziowe są rzadziej wytwarzane niż kwiatowe. W Polsce występują tylko dwa gatunki miodów spadziowych powstających ze spadzi iglastej i liściastej. Spadź iglasta pozyskiwana jest z drzew iglastych, natomiast spadź liściasta – z liściastych, zazwyczaj z lipy.
Dobroczynne dla zdrowia składniki miodu trafiają wprost do naszego krwiobiegu, z pominięciem procesu trawienia. Miód pszczeli posiada wartości lecznicze dzięki obecności specjalnych enzymów dodawanych przez pszczoły w trakcie produkcji. Wzmacnia serce, koi nerwy, ożywia mózg, goi rany. Ma właściwości antybakteryjne - niektóre bakterie zwalcza lepiej niż antybiotyki. Do tego miód świetnie sprawdza się jako kosmetyk. Warto wprowadzić miód do codziennego menu. 
  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz